Khamis, Mei 17

nombor da...


hari ini aku nak bercerita sedikit tentnag nombor. hehe... bukan nak ajar matemataik yer... tetapi cara untuk mengingat. sebenarnya kan nombor2 ni senang jer nak di ingat... ye la... dari kecil, sampai ke besar sekarang ni, nombor tu x boleh lari dalam kehidupan kita. contohnya la duit... RM 10. 10 tu pun nombor jugak kan. tetapi aku hairan la... kenapa orang boleh x ingat ha?? contohnya apabila kita menggunakan nombor sebagai password. kadang2 tu aku rasa cam nak tergelak terbahak2... kalau orang indon cakap apa?? begok.


ni pernah terjadi tau... seorang rakan aku ni la... dia ni baru belajar buat emel. so, kan kene buat password. so, dia pun buat la... yang aku pelik tu, bila dia dah siap... dia lupa password dia. Hahahaha... lawak betul la. nasib mase tu dia buat emel tu bersama2 dengan aku. aku pun secara x sengaja terpandang masa dia buat password tu. aku pun bagitau dia la password dia tadi. lepas tu dia tanya aku... "macam mane ha nak ingat password aku ni??" katanya... aku pun cakap la kat dia. "ko kan ada henset, guna la henset ko. ape la... " adui... tergelak aku dibuatnya...hahaha... kesian betul aku tengok member aku ni.

ok la... aku bagi petua bagaimana korang semua nak ingat sesuatu yang berkaitan dengan nombor.ini adalah singkatan bagi nama nombor tersebut. senang jer... aku boleh buat kenapa korang x leh buat...

1 = tu
2 = ua
3 = ga
4 = pat
5 = ma
6 = nam
7 = juh
8 = pan
9 = lan
0 = song

ha... kan senang tu... percaya x korang... aku dah pegang 20 password aku sendiri menggunakan kaedah begini. huhuhuhu... kenapa??? x percaya?? hahaha... aku bagi contoh la.. andai kata korang punya password 1234.

ni adalah contoh

1234.

ni adalah nombornya. tetapi bila di jadikan ayat.

dia jadi begini.

1234 = tu, ua, ga pat. nak jadi ayat panjang pun boleh.

hasilnya...

1234 = tuagapat.

kan senang tu... korang sendiri boleh cuba. ni lagi senang. cubalah di rumah.

0 ulasan:

 

Blog Archive

Mengenai Saya

Foto saya
taufik a.k.a topek
19 tahun
Seorang Pelajar IT

ape yang menarik tentang aku??

Pengikut

Topek Copyright © 2009 Community is Designed by Bie