Khamis, Jun 14



busy


semenjak dua tiga hari ni aku x dapat nak masukkan entry baru aku. al maklum la... sekarang ni aku tgh bergiat dalam dunia usahawan ni. aku mintak maaf sangat2. hari ni baru ada kelapangan masa sedikit untuk aku menulis entry aku kat sini. ok la... hari ni aku nak bercerita tentang nombor lagi...

nombor lagi???


sesuai dengan tajuknya... "nombor lagi??" ok. mungkin korang semua tertanya2 kenapa aku asyik berkata tentang nombor. seperti yang sedia maklum, nombor ni banyak kegunaannya. betul x?? salah satunya adalah untuk kita membuat password atau di kenali sebagai kata kunci. mungkin entry sebelum ni x memberi kesan kepada seseorang individu. (aku x tau la ape sakit dia). x pe... hari ni aku akan memberi satu keterangan bagaimana untuk korang semua mencipta 1 password.


mungkin selama ni orang x perasan, benda di sekeliling kita banyak memberi manfaat pada kita semua. ok la.. aku ambik satu benda, iaitu HANDPHONE. aku akui yang semua manusia baik yang dah kerja, sekolah mahupun sesiapa saja. pasti memiliki sebuah handphone. betul x?? pada mulanya handphone ini adalah dalam ketegori KEHENDAK. tetapi oleh kerana perubahan zaman, ianya menjadi satu KEPERLUAN. banyak sangat manfaat handphone ni sebenarnya. aku nak cerita pun panjang.


sebenarnya, (aku cerita sedikit pengalaman aku.) sejak aku pegang henset ni, aku hanya tau fungsinya adalah untuk menghubungi seseorang sama ada dalam bentuk panggilan atau pesanan ringkas (SMS) betul x?? tetapi di suatu malam aku telah mendapat idea di mana henset ni juga boleh membantu kita untuk kita membina password. percaya x cakap aku???





aku sendiri pun pada mulanya cam x percaya jer apa yang aku dapat melalui mimpi aku tu. aku mendapat idea bagaimana untuk membina password menggunakan keypad henset ni.
ok la. korang semua pasti tau setiap nombor pada keypad tu ada fungsi dia sendiri kan??


1 = . , - ? dan sebagainya
2 = a b c
3 = d e f
4 = g h i
5 = j k l
6 = m n o
7 = p q r s
8 = t u v
9 = w x y z
0 = space.


betul x dalam henset dia punya keypad tu berfungsi cam ni?? ok la. aku akan ajar korang semua bagaimana nombor dan abjad2 ni dapat membantu untuk membina password. ok begini. contoh la yerk. korang nak bina password yang paling ringkas sekali adalah dengan nama korang melalui nombor. paham x??

begini. sebagai contoh : nama: RAHMAN. ok, sekarang korang tengok sediri pada keypad henset masing2. huruf R terletak di nombor mana?? A dimana?? aku ringkaskan.

ianya jadi cam ni :724626. betul x??


7 utk R, 2 utk A, 4 utk H, 6 utk M, 2 utk A, dan 6 utk N.
betul x jadinya RAHMAN??


ha!! betulkan?? so, ape yang nak di pening2kan untuk korang membuat password?? pakai nama sendiri jadikan nombor. kan senang, bagi yang bujang. aku sarankan la. kalau korang susah sangat nak buat ni. korang jadikan nama awek korang sebagai nombor dan jadikan ia sebagai password. kan senang. selalunya orang muda2 ni nama kawan2 sendiri x ingat, tapi nama awek sendiri ingat. ha!! jangan x manfaatkannya.haha...jangan marah, adios.

0 ulasan:

 

Mengenai Saya

Foto saya
taufik a.k.a topek
19 tahun
Seorang Pelajar IT

ape yang menarik tentang aku??

Pengikut

Topek Copyright © 2009 Community is Designed by Bie