Selasa, Jun 5

hujan lebat


semalam hujan turun dengan begitu lebat... sampaikan halaman rumah aku tu, airnya bertakung... sudah!! terpaksa la aku dengan adik ku membuat satu saliran yang menghalakan air itu terus ke parit. huhu... letih betul. bayang la... mase tu dah la hujan lebat, tu x pe la lagi... boleh aku tidur dengan nyenyak... tapi yang membuatkan aku terkejut semalam dengan guruh yang kuat berdentum sehinggakan aku terjaga dari lenaku... adui... potong line tul. haha...


dari pagi sampai ke petang... asyik2 hujan... habis tergendala aktiviti aku hari tu. tapi aku bersyukur juga kerana rasanya... tu la hujan yang paling lebat. sekurang2nya subur juga la tanaman aku kat belakang rumah aku tu... x yah la lagi aku nak menyiram pokok2 yang aku tanam kat belakang tu. nak kata kat belakang rumah aku tu... mcam2 aku tanam... tapi hanya beberapa pokok jer yang hidup... maklum la... proses pertumbuhan pokok2 memerlukan nutrien yang banyak dari tanah... kalau dah banyak sangat tanam... bersaing la pokok2 tu nak dapatkan nutrien dalam tanah. mase aku tanam tu pun aku tersilap mase tu... patutnya aku buat batas dulu... tapi nak cepat punye pasal... asal main tanam jer... hidup plak tu... hehe...


mase aku kecil2 dulu... time hujan2 cam ni la yang aku paling tunggu saatnya... ye la.. bila hujan jer... hm.. ape lagi... main hujan... yeah2... syok woOo!! pernah suatu ketika dulu... mase hujan turun dengan lebat, aku dengan kawan2 membuat rakit pakai batang pisang.. best giler... berlayar la aku dengan kawan2 aku di sebuah sungai... jangan x percaya... seburuk2 rakit kami mase tu... kiteorang x lupa kain layar. dengan basah kuyupnye... selamber jer berlayar mase tu..mcam kapten jack sparrow da!! bukan tau malu. maklum la... budak2 lagi... haha... macam2 imaginasi yang aku terfikir. tapi itu dulu... dah x sama dah seperti sekarang.


dah besar2 ni nak buat rakit lagi dah malas dah... nak tebang2 pokok pisang lagi... nak bawak lagi ke sungai... adui.. kalau buat sorang2 ni leceh la... sekarang ni aku masih lagi mencari rakit yang aku buat dahulu dengan kawan2 aku. entah ke mana entah la... pernah sekali rakit aku mase tu kene kebas dengan budak2 lain.. aku dengan kawan2 aku ape lagi... kiteorang ambik balik, lepas tu budak2 tu ajak gaduh pula.. hrm... kalau ajak gaduh ni la yang aku x leh tinggal ni... bab2 buli orang ni serah jer pada aku... pernah aku pukul budak tu sampai lebam2... hurm... padan muka dia. geram aku.. nak sangat cari gaduh dengan aku... menangis budak tu... maklum la... dulu aku ni dulu kire kaki samseng tahi minyak jugak la, haha... tapi sekarang dah insaf la.., x nak gaduh2 lagi... tapi kalau dah terpaksa... gaduh jugak.. nak rasa penangan tangan aku ni... mai la.. x de hal punye...

0 ulasan:

 

Mengenai Saya

Foto saya
taufik a.k.a topek
19 tahun
Seorang Pelajar IT

ape yang menarik tentang aku??

Pengikut

Topek Copyright © 2009 Community is Designed by Bie