Jumaat, Jun 1


desa halamanku


bila aku cerita pasal "desa" ni teringat pula lagu allahyarham sudirman, tajuknya balik kampung... ye la... sapa yang x rindukan kampung halaman. betul x?? bagiku x der ape yang nak ku rindukan... sebab ape, aku sendiri tinggal kat kampung... jauh nun dari kesibukan bandar2 di tempat lain. tenang, nyaman dan selesa. bertuah betul aku dapat duk kampung ni. mase aku kecil2 dahulu... mak aku pernah gak cerita yang dulunya kami ni duk kat shah alam... lepas tu berpindah ke kuala selangor dan akhir sekali berpindah ke tanjong karang iaitu Sungai Sireh. tempat kediaman ku kini. betapa seronok bagiku kerana tempat tinggal ku berdekatan dengan saudara2 ku.



ni la kampung aku... jauh di sudut kota.



ni la halaman rumah ku... lapang kan??



ni pula gamba adik ku yang sedang bermain dengan kawan2nya.



mase aku kecil dulu... aku selalu memancing dengan kawan2 aku. best giler... banyak ikan kiteorang dapat. antara ikan2 yang kiteorang dapat macam sepat, puyu, haruan, belut. pernah sekali kiteorang pergi memancing tu... aku terpancing sesuatu yang panjang berwarna hitam... pada mulanya aku ingat ianya belut. tetapi bila aku tarik jer pancing... tengok "uwarh!!!" ular. ape lagi... kiteorang pun "calibut."punya la seram mase tu. kalau x memancing pun kiteorang pergi "menggagau" ikan. bagi yang pernah tau la rasanya... kadang2 pernah sekali kene pacat.. huhu... sedap giler.



ni la tempat kiteorang memancing ikan, tapi sekarang dah jadi cam ni.. huhu...



pergh!! besar tu ikan haruannye!! masak ni sodap. hehe..


tu sebelah pagi... kalau sebelah petangnya pula... aku akan berjalan2 di sawah. fuh!! memang syok. mane x nye... kalau korang pergi...memang dapat ketenangan. dengan anginnya yang sempoi2 bahasa, x de bising2... bunyi kicauan burung... huhu... memang syok.



ni jalan ke sawah2 yang berhampiran.



sawah ni tinggal tunggu mase jer nak "panen" dengan mesin padi.


begitu damainya... kalau di sebelah malam pula... hurm... jangan cerita la... klau bawak khemah.. leh tido kat sini... nak rasa anginnya yang begitu dingin... tenang dan damai. mai la sini.

2 ulasan:

meera on 5:09 PTG berkata...

bestnyerrrrr kg topek... nnt bawak mama gi sana ek... nak berkhemah kat bendang :D

topek berkata...

mama kne la mai sini... nti topek bawak mama yerk?? kite jalan2 kat kg topek. hehe...

 

Mengenai Saya

Foto saya
taufik a.k.a topek
19 tahun
Seorang Pelajar IT

ape yang menarik tentang aku??

Pengikut

Topek Copyright © 2009 Community is Designed by Bie