Sabtu, Julai 26

10 sebab Blogging (part 1)

Sebenarnya topek pun x tau nak cerita apa dalam entry baru ni.. nak buat tutorial, monitor plak buat msalah... mungkin sudah sampai masanya "dia" menamatkan perkhidmatannya. "dia" pun dah lama "berkhidmat" untuk topek... walaupun begitu, jasanya tetap dikenang!!

lupekan pasal monitor... minggu lepas, topek ada terbaca 1 artikel yang menceritakan tentang 10 sebab orang berBlog. artikel ni topek taip balik dan topek poskan untuk tontonan anda semua...

10 sebab untuk BLOG

1. emosi :
hidup di Bandar besar seperti Kuala Lumpur selalunya berada dalam keadaan sibuk, terkejar – kejar, banyak tugasan, kurang masa dan pelbagai masalah lain. Masalah harian ini lazimnya akan membawa kita kepada tekanan!!. Semakin banyak tekanan, semakin parahlah emosi sehingga membawa kepada masalah psikologi. Biasanya kita meredakan tekanan dengan meluahkan pada seseorang seperti kekasih, ahli keluarga, kawan – kawan dan rakan sekerja. Namun tidak semua mempunyai keluarga dekat dengan mereka jika mereka berasal dari negeri lain atau mungkin kita sendiri tidak mahu memberitahu kepada mereka??
Ya!! Buatlah sebuah blog untuk anda meluahkan perasaan anda. Tidak kira perasaan marah, kecewa, benci, terkilan dan sebagainya. Dengan ini tekanan anda mungkin berkurangan. Walaupun tidak sebanyak mana, tetapi pasti ada kesannya. Apatah lagi apabila ada maklumbalas atau komen dari kenalan talian anda atau sesiapa yang anda tidak ketahui memberi kata – kata semangat dan perangsang untuk anda. Selain itu, anda juga boleh berkongsikan kegembiraan dengan individu lain secara menghebohkannya di blog dan dikongsi bersama sesiapa jua. Bagus bukan?? Blog sebagai terapi emosi.

2. ekonomi
zaman sekarang, di mana – mana juga orang akan berkata, blog boleh mendatangkan duit! Benarkah?? Ramai juga yang terjebak dalam kencah ini dan kecewa kerana blog – blog mereka gagal mendatangkan duit. Membuat blog yang boleh menghasilkan pendapatan bukanlah semudah yang anda fakir. Perlu ada perancangan dan ilmu dalam bidang – bidang berkaitan. Blog yang menghasilkan pendapatan adalah sama seperti berniaga. Anda perlu berfikir seperti seorang ahli perniagaan. Terdapat pelbagai cara menghasilkan pendapatan dengan blog. Secara ringkasnya, anda boleh bina blog yang menarik dan mengemaskininya dari semasa ke semasa sehingga anda mempunyai pelawat yang ramai setiap hari. Dengan pelawat yang ramai, anda boleh menyertai program – program pengiklanan di mana mereka memberikan anda komisen atau menjual ruang blog untuk iklan terus kepada sesiapa yang mahu. Selain itu, anda juga boleh menjual blog kepada sesiapa yang berminat pada harga yang tinggi (sudah tentu bukan blog peribadi anda).
Lebih baik lagi, jika anda sudah begitu professional dalam dunia blog, mungkin anda boleh mempertimbangkan menjadi proBlogger. Jangan terperanjat kerana proBlogger ini telah menjadi satu kerjaya yang mampu menjana pendapatan lumayan. Percayalah!!

3. diari
kita menulis perkara yang berlaku setiap hari di dalam diari terutama sekali kaum wanita. Tetapi lelaki juga ada yang mempunyai diari. Kita mungkin boleh mengingati hal yang berlaku hari ini atau semalam, namun hal – hal yang berlaku bulan lalu atau setahun lalu?? Sudah tentu sukar bukan?? Nah, inilah masanya Blog memainkan peranan. Setiap peristiwa yang berlaku dalam hidup kita dicatatkan. Kadangkala kita membaca apa yang kita lakukan pada tahun lepas di dalam blog kita. Ada masanya kita akan ketawa sendiri mengenang perkara – perkara menarik yang dilakukan bersama rakan – rakan. Ada masanya kita mungkin kagum dengan diri kita sendiri dengan apa yang kita lalui beberapa tahun lalu.
Ada juga blog ibu – ibu yang merakamkan cerita dan gambar – gambar anak mereka dari saat di lahirkan, merangkak, mula bercakap perkataan pertama sehinggalah boleh berjalan mahupun sudah mula bersekolah. Blog menjadi “public diary” , bermaksud boleh di baca oleh sesiapa. Tetapi jangan bimbang, sesetengah blog mempunyai fungsi pos peribadi (private), yang memerlukan kata laluan sebelum boleh dibaca. Seperti mana kertas dan buku, computer dan papan kekunci sudah semakin lazim dengan hidup kita. Atas sebab ini jugalah tiada keraguan bahawa blog boleh dijadikan diari terkini yang mudah dan moden.

4. benchmark
blog juga mempunyai fungsi besar tanpa disedari iaitu “kayu pengukur” (benchmark) tentang siapa diri anda pada masa lalu dan diri anda pada hari ini. Adakah kita masih sama seperti 3 tahun dahulu atau bertambah baik?? Adakah kita masih berangan tak sudah – sudah seperti dulu tanpa melakukan apa – apa? Adakah kita hari ini adalah orang yang lebih baik dan sangat hebat berbanding diri kita 2 atau 3 tahun yang lalu? Sekiranya kita masih sama seperti beberapa tahun dahulu, eloklah kta buat sedikit perubahan. Sebaliknya jika kita sudah berada jauh lebih baik dari diri kita yang dahulu, bersyukurlah!! Blog boleh menjadi “kayu pengukur” untuk anda lalui dan mungkin bakal kita rancangkan satu hari nanti.

5. portfolio
sesetengah blogger akan menghantar pos berkaitan dengan kerja yang mereka lakukan atau tentang minat atau hobi mereka. Contohnya, seorang pereka grafik akan menghantar pos Artwork terkini atau kerja – kerja bebas. Seseorang yang bekerja dalam bidang penulisan mungkin akan pos sajak atau puisi, manakala arkitek muda pula bercerita didalam posnya tentang bangunan terkini yang sedang direkabentuk beserta serba sedikit gambar lukisannya.
Katakana, pada suatu hari sebuah syarikat memerlukan pekerja dengan segera dan menawarkan gaji yang lumayan. Lalu diiklankan di surat khabar ataupun di mana – mana laman web terkemuka. Jadi, apa yang selalu kita lakukan ialah menghantar maklumat peribadi beserta salinan kerja kita kepada syarikat berkenaan. Kenapa tidak gunakan cara yang lebih mudah dengan menghantar e-mel kepada syarikat tersebut dan sertakan pautan kepada blog yang mengandungi portfolio anda. Siapa tahu, dizaman jalur lebar ini emel anda dengan pantas dibalas oleh individu di syarikat tersebut. Mudah bukan.

sumber : Majalah PC

3 ulasan:

iEn on 11:03 PTG berkata...

dulu aku gile diari, skarang dah giler duit.. maklum lerr.. barang2 dah mahaai wekekekek!

Kasawari on 12:19 PG berkata...

Blog ni macam2 boleh digunakan.. bergantung kepada tuan punya blog kan.. jika baik dan ikhlas niatnya... hasilnya akan begitu juga.. dan sebaliknya..

Pada Kasawari.. yang paling penting dalam blog ni ialah Ikhlas kan..

cayalah topek..

Topek on 10:34 PG berkata...

ien : betul tu... topek pun dulu gile diari gak... sekrang ni giler tutorial... muehehehe :p

kasawari : betul tu bro.. it up to the owner la nak buat apa yang dia suka pada blog dia. :D

 

Mengenai Saya

Foto saya
taufik a.k.a topek
19 tahun
Seorang Pelajar IT

ape yang menarik tentang aku??

Pengikut

Topek Copyright © 2009 Community is Designed by Bie